logo PROMOJEAUTO

+420 722 445 607 (Info linka 9-11h)

info@promojeauto.cz

Základní údržba vozidla je jednoduchá!

Poslední úprava 14.02.2020 06:29

K tomu, abyste dokázali provést základní údržbu vozu, nemusíte být ani automechanik, ani nadšenec do aut. Když si zapamatujete pár jednoduchých kroků a postupů, dokážete své auto udržet v dobré kondici po celý rok a navíc si ušetříte jak peníze, tak starosti. Už nikdy nebudete muset o víkendu volat do autoservisu, ani čekat na krajnici na příjezd asistenčního vozu. Provádějte kontroly a údržbu pravidelně a vaše auto se vám odmění spolehlivým a bezpečným fungováním. Pokračujte ve čtení článku a dozvíte se víc.

 

Zkontrolujte olej a doplňte ho, je-li třeba. Jednou z nejjednodušších cest k prodloužení životnosti automobilu bez nutnosti platit drahé opravy je pravidelná kontrola (a případné doplnění) hladiny oleje. Kontrola hladiny oleje zabere jen minutu či dvě, díky měrce v bloku motoru je to navíc naprosto jednoduché i pro úplné začátečníky.

Najděte na motoru víčko, obvykle označené "Oil" (olej), a pak ponornou měrku, která bude na bloku motoru poblíž víčka. Kontrolu provádějte po vychladnutí motoru, nebo hned po ránu, kdy dostanete nejpřesnější výsledek. Měrku vytáhněte z motoru a papírovým ubrouskem nebo hadrem z ní utřete olej.

 

Koukněte se na hadr. Je olej hodně černý? Jsou v něm nějaké usazeniny? Vypadá příliš hustě? Pokud ano, pravděpodobně byste měli olej vyměnit. Vraťte měrku zpět na místo a znovu ji vytáhněte, abyste zkontrolovali hladinu oleje. Rysky na měrce by vám měly ukázat, kolik má být ve vaně oleje. 

 

Pokud je oleje málo, sundejte olejové víčko a přidejte malé množství vysoce kvalitního motorového oleje, který odpovídá požadavkům vašeho motoru. Pokud nevíte, jaký olej použít, zeptejte se nás. Použijte trychtýř, abyste olej nerozlili po motoru, a po doplnění opět zkontrolujte hladinu.

 

Zkontrolujte pneumatiky. Nic není horší než píchlá pneumatika ve chvíli, kdy v lijáku spěcháte do práce! Kdo to někdy zažil, už nechce. Této nepříjemnosti však lze předcházet pravidelnými prohlídkami a střídáním pneumatik. Zkontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách a stav opotřebení běhounu. Je-li třeba, pneumatiky vyměňte za nové. [2]

Můžete použít tlakoměr, který je na většině čerpacích stanic, nebo si za pár korun koupit v obchodě s náhradními díly vlastní, který si budete vozit v přihrádce u spolujezdce. Podívejte se na bok pneumatiky, kde je uvedený správný rozsah tlaků, a ten nepřesahujte. Když budete pneumatiky nafoukané na správný tlak, sníží se vám spotřeba a zlepší se ovladatelnost vozu.

 

 

 

Zkontrolujte hladiny ostatních kapalin. Najděte nádobky s kapalinou ostřikovačů čelního skla, s kapalinou převodovky, brzdovou kapalinou a také nemrznoucí kapalinou. U všech zkontrolujte, že jsou čisté a plné, případně danou kapalinu doplňte. Tyto věci nemusíte kontrolovat každý týden, když však budete kontrolu provádět alespoň trochu pravidelně, zaručíte si tím bezchybné fungování auta.

 

Měrka kapaliny převodovky bude u auta s automatickou převodovkou ta druhá. Nejde o stejnou měrku jako na olej v motoru. Měrku oleje převodovky vyjměte, utřete, a pak změřte hladinu oleje. Olej převodovky by měl být takřka čirý, mírně červený. Výměnu kapaliny v převodovce byste měli provádět zhruba každých 150.000 km.

Brzdová kapalina je skladována v plastové nádobce pod kapotou, která je označena nápisem "brake fluid" (brzdová kapalina). Její hladina by nikdy neměla klesnout. Pokud klesne, máte netěsnost v brzdové soustavě a musíte auto okamžitě odvézt do servisu, nebo prohlédnout brzdové potrubí svépomoci.

Náplň chladiče (chladicí kapalinu) byste měli kontrolovat jen při zcela vychladlém motoru. Když se motor zahřeje (stačí jen malinko), horká chladicí kapalina doslova vyprskne, pokud odstraníte víčko chladiče. Buďte proto velice opatrní. Pokud si všimnete divného, lepkavě sladkého zápachu, který za jízdy vychází z průduchů topení, je možné, že vám kapalina někudy uniká. Během toho na motor kape glykol, který se pálí. Pokud máte kapaliny málo, toto může být příčinou.

Kapalina posilovače řízení i kapalina ostřikovačů jsou v plastových nádobách pod kapotou. U kapaliny posilovače obvykle najdete rysku pro měření při studeném a teplém motoru, proto kontrolujte tu správnou. Je-li to třeba, kapalinu doplňte. Kapalina ostřikovačů nemá zásadní vliv na životnost auta, jejím pravidelným doplňováním však můžete prodloužit životnost stěračů.

 

 

Zkontrolujte baterii. Podívejte se, jestli na baterii nenajdete korozi a jiné známky opotřebení. Kontakty baterie se mohou zalepit kapalinou, která je uvnitř, což vám může způsobit problémy při startování. Pokud si všimnete, že auto startuje obtížněji než dříve, zkontrolujte kontakty baterie.

Je-li třeba, vyčistěte kontakty jedlou sodou a starým kartáčkem na zuby. Můžete také použít malé množství coly či podobného nápoje, s jehož pomocí se prokoušete korozí a očistíte kontakty. Pokud je to nutné, povolte šrouby, kterými jsou kontakty upevněny, a odstraňte z kontaktů všechny nánosy nečistot.

 

Otestujte brzy. Pravidelně při jízdě (když není provoz) v nízké rychlosti silně sešlápněte brzdy, abyste zjistili, jak budou reagovat. Mají okamžitý nástup? Zasahuje ve správný moment ABS? Postřehli jste jakékoliv drhnutí, vrzání či nestejnoměrnou reakci? Jakákoliv abnormálnost může značit opotřebené brzdové destičky, což znamená, že vás čeká oprava.

 

Zkontrolujte si světla. Není špatné pravidelně provádět zkoušku světel a ověřit si, že vše správně funguje a že vám nikde neshořela žárovka. Přizvěte si pomocníka, který vám u stojícího auta zabliká blinkry a sešlápne brzdový pedál, zatímco budete kontrolovat, zda vše funguje.

Dálkové světla můžete zkontrolovat tak, že zastavíte proti zdi a bliknete jimi. Občas je dálková světla nutné upravit tak, aby osvětlovala správnou část silnice a poskytovala vám správný rozhled pro bezpečnou jízdu v noci.

Naši dodavatelé

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací